بسیاری از صاحبان مراکز خرید و فضاهای تجاری این نکته را به خوبی دریافته اند که زیبایی و تزیینات محیطی از عوامل برجسته ای هستند که موجب جذب مشتریان به این مراکز می شوند. معماری داخلی مراکز خرید و تجاری تأثیر زیادی بر هیجان بازار و همچنین بر روی تمایل افراد به ماندن در فضا دارد. تأثیر عناصر معماری داخلی برسنین مختلف، متفاوت است. مقوله زیبایی محیط، تهویه مطبوع و چیدمان فضایی بیشتر جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که بزرگسالان مکانهای نشستن، استراحت و عوامل مربوط به حمل و نقل مانند مکان قرارگیری پله ها و آسانسورها را از اولویت های خود می دانند. عوامل گوناگونی مانند محل قرارگیری مغازه ها و راهروها، دکور و ویترین مغازهها، شدت نور و چیدمان فضایی در محل های تجمع در مراکز خرید و محیط های ، از عوامل موثر در جذب کاربران این مراکز می باشند. طراحی مناسب این عوامل موجب به وجود آمدن تصویر خوبی از این محیط ها در ذهن کاربران خواهد شد. برای ساختن این تصویر مناسب وجود مکان هایی که از نظر بصری جذابیت های لازم را دارا باشند ضروری است.